#1 Blijf up-to-date
‘Als je eenmaal een de basisfunctionaliteiten van MS Teams en Moodle gebruikt, is het verleidelijk om het daarbij te houden’, vertelt Griffioen. ‘Maar omdat de ontwikkeling in zowel ICT als didactische kennis enorm snel gaan, is het belangrijk om bij te blijven. Kijk naar wat je collega’s doen en durf af en toe iets nieuws uit te proberen.’
#2 Zet de student aan het werk
‘Maak gebruik van activerend leren. Bekende werkvormen zijn kennisquizzen of rollenspellen. Voor theoretische kennisoverdracht kun je studenten in groepjes een stuk theorie laten presenteren in de volgende les. Voor de klas, of juist online met bijvoorbeeld met een kennisclip of podcast. Vervolgens kunnen de groepen elkaar feedback op de inhoud van de presentatie geven.’
#3 Ga met formatief toetsen
‘Na de toets is voor veel studenten het leermoment voorbij: de feedback die een student ontvangt op een toets waar hij een voldoende voor heeft gekregen, neemt hij niet meer op. De vraag is wat er dan van de stof blijft hangen. Met formatieve evaluatie richt je je op de te bereiken leerdoelen. Studenten ervaren door meerdere formatieve toetsmomenten waar ze staan en wat ze nog moeten doen om het leerdoel te bereiken. Deze manier van lesgeven vraagt overigens wel om een goede organisatie. Hiervoor kun je online veel tips vinden om een start te maken.’
#4 Ga bij elkaar zitten
‘Vaak richt iedere docent zelf zijn lesprogramma in. Maar je kunt ook eens bij elkaar gaan zitten om te kijken hoe je het onderwijs gezamenlijk een stap verder brengt. Zeker als je organisatie over een digitale leeromgeving beschikt, is het waardevol om te kijken wat je in welke vorm wilt aanbieden. Een curriculum hoeft niet per se te bestaan uit losse vakken: soms kun je lesstof ook geïntegreerd aanbieden.’
#5 Durf fouten te maken
‘Tot slot: bij nieuwe dingen uitproberen – leren – hoort dat je fouten maakt’, besluit Estella Griffioen. ‘Het kan ook jou gebeuren dat je een video opneemt zonder geluid, of zonder beeld. Maar je kent de tegeltjeswijsheid: we leren het meest van onze fouten!’
Tekst: Naomi van Esschoten
Estella Griffioen is één van de experts tijdens onze Masterclass Blended leren in het zorgonderwijs.